Kürtaj

Kürtaj ve Gebelik Tespiti

Adet günü geçen her bayan adet düzensizliği de olsa gebelik testi yapmak konusunda gecikmemelidir. Pratik ve ucuz olan idrarda gebelik testleri evde kolayca yapılabilir. Ancak idrar testlerinde hata olabileceği, 1 hafta geçtikten sonra olası pozitifliği gösterebileceği unutulmamalıdır. Bu yüzden , daha hassas olan kanda gebelik testi ( bhcg)  de şüpheli hallerde bakılmalıdır.

Kesin gebelik tespiti, ultrason ile yapılan muayenede olur. Bu tespit, başvuran her hastaya ultrasonla yapılacaktır. Hukuki açıdan da gebelik haftasının tespiti çok önemlidir.

Bu yüzden , tüm hastalarımıza olası adet rötarlarında gebelik testi yapmalarını ve olası gebelik haftasının belirlenmesi için acilen doktora başvurmalarını öneriyoruz.

Gebelik hesabı , son adet tarihinden yapılır. Bazı hastalar, bu hesabı , cinsel ilişki tarihine göre yapmakta ve yanılmaktadırlar.

Kürtaj Nedir ?

Kürtaj, rahim ağzının dilatasyonu sonrası rahim içinden parça alma işlemine denir.

Halk arasında genellikle , istenmeyen gebeliklerin sonlandırılması anlamında kullanılır. Tıbbi manada, rahim içinden doku- biopsi alma işlemleri, rahim içinde polip gibi şüpheli kitlelerin çıkarılması işlemleri, doğum sonunda parça kalması durumunda veya durdurulamayan kanamaların kontrolünde hep bu yöntem kullanılır.

Bu sayfalarda daha çok isteğe bağlı gebelik sonlandırması hakkında bilgilendirmeyi amaçlıyoruz.

Kürtaj Kararı

İstenmeyen bir gebelik ile karşılaşılma durumunda, herkes gebeliğinin devamı konusunda kendi özel şartlarına göre karar vermelidir.

Gebelik istemeyen kişiler için korunma yolları ilk seçenek olmalıdır ama hiçbir metot  %100 koruma sağlayamayacaktır. İstenmeyen bir gebelik ile karşılaşılma durumunda; evli iseniz eşinizle karar vermelisiniz. Bekar ve 18 yaşı geçmiş bayanlar için ise karar şahsidir.

KÜRTAJ İÇİN SÜRE YANİ GEBELİK HAFTASI ÖNEMLİDİR. Son görülen adet tarihinden şüphe duymak veya adet düzensizliklerine bağlı olabilecek hesap hatalarını da düşünerek, kararınıza göre doktora başvurmakta gecikmemelisiniz.

Kürtaj Yasası

1- İsteğe bağlı gebelik sonlandırılması:
Ülkemizde, isteğe bağlı 10 haftanın altındaki gebeliklerin sonlandırılması aşağıdaki şartlarda serbesttir.

• Gebeliğin 10 haftanın altında olması
  • Anne adayının 18 yaştan büyük olması
  • Anne 18 yaş altı ise ebeveynlerden birinin rızası ve imzalı onayı gerekir.
  • Kadın evli ise eşinin imzalı onayı gerekir.
  • Kadın bekar ise kendi onayı ile işlem yaptırabilir.

2- Tibbi gerekçelerle gebelik sonlandırılması:

• Burada bir gebelik hafta kriteri yoktur. Elbette, sonlandırma sebebi anne hayatını tehlikeye sokan bir durum olsa da gebelik haftası ‘’ viable ‘’yani 24-26 haftalarda (yaşayabilir süreler) ise yenidoğan yoğun bakım şartlarının da hazırlanabileceği hastaneler seçilmelidir.
  • Anne hayatını tehtid eden durumlar: Durdurulamayan kanama, tamamlanmamış düşük, annenin mevcut hastalıkları ile birlikte gebeliğin devam etmesinin sakıncalı olduğu haller,..
  • Anomalili ve yaşamla bağdaşmayan hastalıkları tespit edilmiş fetus olma durumu: Bu tür problemlerin kesin raporlarla tespiti ve bir üst kurulca ( eğitim hastaneleri veya üniversite hast ) verilmiş tahliye raporları gerekmektedir. Yani böyle problemli gebeliklerde tahliyesi için en az iki doktorun onayı ve problemin risklerine uygun hastane ortamları gerekmektedir.
  • Tecavüz gebelikleri, anne adayının zihinsel engelli oluşu ve adli durumların da karıştığı vakalarda doktor onayı yetmeyecek, durumun savcılığa da haber verilerek tespiti sağlıklı olacaktır.

Kürtaj Nerede Olmalıdır?

Kürtaj işlemini özel muayenehane veya hastanelerde Kadın Doğum Uzmanı eşliğinde olabilirsiniz. İşlemin yapıldığı merkezin hijyen şartları ve ekipmanı ve özellikle hekimin tecrübesi ;  işlemin başarısı için çok önemlidir.

Tecrübemize güvenerek bize başvurabilir ve kürtaj işleminin hassasiyeti ve önemini bilen ekibi ile kendinizi huzurlu hissedebilirsiniz. Belki de bu konudaki en önemli nokta, hasta mahremiyetinin korunmasıdır.

Kürtaj Ne Zaman Yapılır?

İsteğe bağlı kürtaj için en uygun  haftalar, 5-6. haftalardır. Geçen her hafta ile kürtajın risklerinin artacağı unutulmamalı ve istenmeyen gebelik durumlarında doktora başvurmakta geç kalınmamalıdır. Özellikle adet düzensizlikleri olan hanımlarda oluşabilecek hesap hataları sebebi ile mevcut gebelik haftasının ancak doktor kontrolü ile anlaşılabileceğini hatırlatmak isteriz.

Kürtaj Teknikleri Ve Anestezi Şekli

Karman Kanül ile Aspirasyon:
En sık kullanılan ve komplikasyon oranı en düşük metottur. Jinekolojik masada, spekulum yerleştirildikten sonra, Karman Aspirasyon enjektörünün ucuna yerleştirilen kanüller vasıtası ile rahim ağzından geçilerek rahim tahliyesi gerçekleştirilir. Son yıllarda en çok tercih edilen tekniktir.

Dilatasyon ve Küretaj :
Küret denen aletler kullanılır. Günümüzde çok tercih edilmez. Komplike vakalarda, ihtiyaç halinde başvurulur.

Anestezi :
Hastanın isteğine göre belirlenir.
Lokal :   Kalçadan enjeksiyon veya rahim ağzına yapılan ilaç vasıtası ile ağrı azaltılır. Hasta uyanıktır. Daha önce doğum yapmış bayanlarda daha rahat uygulanır, veya anesteziden çekinen hastalar için bir seçenektir.
Anestezi :  Hastaya koldan enjeksiyon yapılır. Hasta tam uyur, işlemi görmez ve hissetmez. İlaç kısa etkilidir. İşlem bittiği gibi uyanır ve bir şey hatırlamaz. 15-20 dakika dinlendikten  sonra klinikten ayrılabilir.

Kürtaj İşleminin Süresi

Anestezi altında kürtaj, rutin vakalarda 5-10 dakikada biten kısa bir operasyondur. Sonrasında hasta dinlenme odasında 20-30 dakika dinlenerek klinikten ayrılabilir. Kullanılan ilaç vücuttan hızla atılabildiği için , hasta işine dahi dönüş yapabilir.

İŞLEMİN BASAMAKLARI

• Hasta randevusunu alırken ne amaçla geleceğini bildirmişse, hastaya narkoz öncesi en az 4 saat önce aç gelmesi , (evli ise eşi ile) nüfus cüzdanını yanında bulundurması belirtilir.
  • Doktorumuz tarafından ultrason muayenesi yapılarak gebelik haftası tespiti yapılır.
  • Hastanın özgeçmişi sorgulanarak, olası hastalıklar, ilaç allerjisi ,  geçirilmiş operasyonlar ve kan grubu tespiti ile olası kan uyuşmazlığı varlığı tespit edilir.
  • Hasta aç olarak hazır geldi ise, onam formu imzalatılarak, işlem odasına alınır.
  • İşlem ,  jinekolojik masada yapılır. Anestezi ilacı koldan yapılacak enjeksiyon vasıtası ile verilir. İlaç  kısa süreli bir uyuma sağlar, hasta işlemi duymaz ve görmez. İşlem bittiğinde de ultrason ile olası bir probleme dair kontrolü yapılır.  İşlem bittiği gibi uyanan hasta, dinlenme odasına alınır. 20-30 dakika dinlenme sonrası hasta kendini iyi hissettiği noktada klinikten ayrılabilir. 1 hafta sonraya ücretsiz ultrason kontrolüne çağrılır.
  • Hastaya bir sonraki adetini  30-40 gün sonra göreceği bilgilendirilir.

Kürtaj Öncesi Hazırlık

• Rutin pelvik muayenesi ve ultrasonografisi yapılır. Gebelik haftası belirlenir.
  • Özgeçmişindeki hastalıkları, geçirdiği ameliyatlar, varsa kullandığı ilaçlar, ilaç alerjileri sorgulanır.
  • Kan grubu kaydedilir. Olası kan uyuşmazlığı tespit edilir.
  • Hasta anestezi alacaksa, işlemde en az 4 saat öncesi aç kalması sağlanır.
  • Onam formu: Kürtajın isteğe bağlı yapıldığına dair ve işlemin risklerini anlatan onam formu imzalatılır.
  • Hasta, evli ise eş imzası alınır.

Kürtaj Sonrası Bakım

Müdehale sonrası hasta en az 20- 30 dakika ayrı bir dinlenme odasında gözlemde tutulur.
Anestezi aldı ise işlem sonrası hemen oral alabilir. Duş yapabilir.
Analjezik ve antibiotik kullanımı önerilir.
İlk hafta, hafif ağrılar ve az vajinal kanmaları olabilir. 1 hafta sonra kontrolüne çağrılarak, rahmin toparlaması ve olası sorunlar kontrol edilir.
Mümkünse işlem sonrası evde istirahati iyi olur. Ertesi gün işine gidebilir. Ağır kaldırmak şeklindeki işlerden sakınmalıdır.
İlk adetini , işlemden 1 ay sonra göreceği ancak kürtaj sonrası ayda da yumurtlama olabileceği ve bu sebeple tekrar gebe kalabileceği uyarılmalıdır.
1 hafta sonra kontrole çağrılır.

Kürtaj Fiyatları

Kürtaj işleminin fiyatları;  hekimin tecrübesine göre, gebelik haftasına ve hastanın medikal özgeçmişine  göre değişkenlik gösterir. Muayene ile tüm bu bilgiler alındıktan ve ultrason ile gebelik haftası belirlendikten sonra ve hastanın anestezi seçeneğine göre ücret belirlenir.

Hastalar elbette, bu işlemin ücretini öğrenmek ve hatta aynı gün olmak için gelirlerse maddi yönden hazırlıklı olabilmek için yine yaklaşık bir fiyat almak isterler. İnternet ortamında fiyat verilemez ama muayenede   ya da yüz yüze telefon görüşmelerinde bu yönde bilgi alabilirsiniz.

Danışma için 0532 054 46 23 numaralı telefondan bizlere ulaşabilirsiniz.

Kürtaj Sonrası Olası Komplikasyonlar

Genel olarak kürtaj çok riskli bir işlem değildir. Olası riskler ve komplikasyonları bilmek karar aşamasında da önemlidir.

• Rahim duvarında gebelik hormonlarının da yarattığı yumuşama ile rahim duvarında delinme olabilir. Bu olay çok küçük ,  rahimin kasılması ile kendi kendine kapanmadan, hastane ortamında müdahale etmeye gerek duyacak ağırlıkta da olabilir.
  • Rahim tahliyesi sırasında artmış kanama olabilir. Bu sorun yapılacak rahim kasıcı ilaçlarla durdurulabilir.
  • İşlem sonrası vajenden veya hastanın hijyeni ile ilgili durumlardan, erken cinsel ilişki veya havuza ,denize girme ile enfeksiyon oluşabilir. Bunu önlemek için her hastaya koruyucu antibiotik verilir. Olası ateşlenme durumlarda hastanın doktoruna ulaşması gerekir.
  • Parça kalma ve ya pıhtı biriktirme durumu: Gebelik tahliyesi sonrası rahim kısa bir lohusalık gibi kasılarak, küçülmeye ve eski boyuta dönmeye çalışır. İşlem sonrası 1 hafta hafif kanamalarla biriken dokular atılır. Bazen bu tam olamaz veya rahim ağzı özellikle doğum yapmamış bayanlarda erken kapanarak, fazla doku ve kanamanın içeride birikmesine neden olur. Hasta bunu ağrı ile farkedebilir. Böyle bir olasılığı farkedebilmek için hastaların muhakkak 1 hafta sonraki kontrollerine gelmeleri gerekir.
  • Rahim ağzı sıkılığı: Bazı nadir durumlarda rahim ağzı dokusu çok sıkı olup anestezi altında dahi aletler vasıtası ile geçilemez. Bu durumun tespiti veya ne noktada durulacağını bilmek hekimin tecrübesi ile karar verilebilecek bir durumdur.